niedziela, 11 marca 2018

przepisy

Jak daleko masz od studni. W przepisach jest 30m no chyba, że zaizolujesz drenaż od dołu (wtedy tylko 15m). Ty robiłeś izolację, czy nie.
Ile kosztuje Cię eksploatacja? studni nie ma, korzystam z wodociągu, zbiornik główny poś jest prawie przy budynku do 1m od ściany, koszt eksploatacji to raz w roku opróżniam -49 zł w 2006r, drenaż zgodnie z przepisami 2 m od ogrodzenia (położone wzdłuż dwie rury w odległości ok 2m od siebie. Zdjęć nie potrafię dołączyć.Widzę że temat nieco "pachnący" a ja właśnie szukam pomocy w tym temacie:
Buduje domek podpiwniczony. W piwnicy mam zaplanowaną małą kuchnię i toaletę - co nie podlega dyskusji.
Moje pytania do doświadczonych i użytkujących rózne tego typu rozwiązania: jak najlepiej zrealizować odprowadzenie z piwnicy? 1. Czy osadzić szambo ponizej poziomu parteru a z piwnicy pompować w górę specjalną pompką? 2. Dodac drugi niższy zbiornik szamba specjalanie dla piwnicy? 3. Inne pomysły? Jesli 1 to gdzie umiescic pomkę? Na podlodze piwnicy? Poniżej poziomu podłogi? Na zewnątrz? Czy to urządzenie hałasuje? Jakie pompki polecacie?
Jesli gdzies na forum znajdują sie odpowiedzi na moje pytania to prosze o skierowanie mnie tam. Szukałem sporo ale niczego nie znalazłemTeż mam szambo, ale mam nadzieję, że w ciągu kilku lat będzie kanalizacja. Płacę 160cł za wywóz ok 10m3. Tak na prawdę jest tam ok 8,5m3.
Tyle kosztuje kurs i już.
O wadach i zaletach raczej wątpliwych bo same wady takiego rozwiązania nie piszę bo już przedmówcy się wypowiedzieli.
Natomiast intryguje mnie inna kwestia. Jak firma wykonująca instalację kanalizayjną w drodze ją wykona jeżeli jest wysoki poziom wód gruntowych. Pamiętam jak była kopana dziura pod moje szambo. Do fundamentów domu było 1m a podmórówka wykonanego ogrodzenia już była podmyta obsuwającą się ziemią. Grunt jest przepuszczalny, powiedziałbym żółty piach poniżej 60cm, więc jak dokopaliśmy się do wody obsypywało się aż miło. Co oni robią jak droga 6m szerokości i z obu stron ogrodzenia klinkierowe?

poziom wody

mam na dzialce wysoki poziom wody gruntowej i z tego powodu mam spore obawy przed szambem. Na koniec 2008r jest planowana kanaliza koło mnie i jak znam zycie to zanim sie wybuduje to zrobia kanalize. Ale zastanawiam sie rowniez nad POS trzcinowym.Co o nim sadzicie?
Dostalem tez taki kosztorys POS trzcinowego:

Z uwagi na wielkość Pana działki, oraz warunki gruntowe mógłbym zaproponować Panu system filtru trzcinowego z rozlewiskiem lub
odprowadzeniem do rowu melioracyjnego, jesli posiada Pan taki na swoim terenie lub w pobliżu.

Jeśli chciałby Pan skorzystać z naszego montażu to wykonujemy prace praktycznie w całej Polsce.
POŚ nie może być,bo działka 860 m,dom parterowy, zaraz obok jeden sąsiad a z drugiej strony ogródki działkowe.

Szambo,też siemartwię,bo b.wyskoki poziom wód gruntowych, np. przy kopaniu funfamentów,tak nam napływała woda,ze trzeba było co chwila wypompowywać.

KOsztorysy wodociągu od granicy działki do studzienki w zależnosci od firmy wyszły od 12,5 tys. do 18 tys.
Niestety, na robociźnie nie zminimalizuję,bo buduję głównie sama,bez męża, nie mam rodziny, któą mogłabym zaangażować...Sama raczej nie dam rady,a dziecioki za małe,żeby je zagnać
Najmniejszy moduł oczyszczalni dla około 3-4 osób:
1. Zestaw: osadnik gnilny (pojemności 1750 l) + 2 studzienki + drenaż 18 m - wartość około 2500 zł
2. Pole trzcinowe: folia IZOFOL 7 x 10 m, grys 8-16/32 około 18 ton, żwir 0-2 mm około 54 ton, 3500 zł
3. Robocizna montażu: wykopy, instalacja, nasadzenie trzciny wartość około 2200 zł
---------------------
Razem: około 8200 zł (netto)
4. Czas realizacji do 7 dni.
5. Gwarancja 2 lata na montaż + 10 lat na osadnik i studzienki
6. Projekt oczyszczalni podpisany przez projektanta z uprawnieniami - wartość 1000 zł netto, przy zleceniu
nam wykonania instalacji gratis.
7. Oczyszczalnia pracuje przez cały rok, nawet w największe mrozy jest dostarczana z domu zawsze porcja ciepłej
wody ściekowej, a w trzcinowisku w kłączach, jak w stogu siana jest powietrze i mikroorganizmy odżywiające się
substancjami   przywracanie przepływu ścieków organicznymi zawartymi w ściekach wytwarzają ciepło.

O ile znajdzie sie miejsce na trzcinowisko o powierzchni 7x10 m i ewentualne rozlewisko o srednicy około 3-3,5 m.Nie wiem skąd oni takie ceny biorą. Gdy mi w Stoenie pokazali ile ich kosztuje podciągnięcie 60m kabla to się uśmiechnąłem.

Zamów koparkę jakieś 60zł / godz.
Za dzień na pewno wykopie i zapłacisz max 500zł. Do tego rury drugie tyle. Ktoś do montażu + samo przyłączenie = 1500 zł. Projekt+geodeta+uzgodnienia = 1500zł

studzienka

Popieram własne kopanie. Daliśmy tylko zrobić studzienkę i podłączenie do ruru kanalizy w ulicy jakieś 3 m + studzienka z odbiorem. my mamy działkę 1100 m i robimy oczyszczalnie biologiczną z odzyskiem wody do celów gospodarczych. A jak za klika lat będą chcieli podłączać nam kanalizę to...jej nie podłaczymy, bo koszt utrzymania oczyszczalni jest o wieeeele mniejszy niż odprowadzanie kanalizyja miałam szambo przejściowo bo miała być kanalizacja więc nieduże 4m3 i odczuwałam wyraźnie dyskomfort 
czy mogę wykapać się w wannie bo może już szambo wybije 
przy każdym użyciu kranu szybkie zamykanie bo szambo... a teraz jak jest kanalizacja to nareszcie luzikU mnie wywóz szamba kosztuje 69,55 za beczkę o pojemności ok 9m3. Ale opróżniam szambo gdy jest w nim ok 8 m3. Trudno tak co do litra się wstrzelić. W ciągu roku zamawiam 16 wywozów. Płace więc 1182 zł.
Gdybym miał kanalizację i zapłacił za ścieki zliczone z licznika wody (poszło 128m3 wody) to zapłaciłbym 340 zł - 2,64 zł za 1m3.
właśnie się zastanawiam nad POŚ, tylko nie wiem czy nie jest za późno.. bo mamy prawie stan surowy zamknięty a w pozwoleniu szambo, kanalizy nie ma bo to wiocha, ale jest planowana bo coraz głośniej o tym, moje pytanie brzmi
1) czy trudno będzie zmienić w "papierach" szambo na POŚ
2) czy jest to możliwe na tym etapie budowy, mamy wszystkie instalacje, szambo miałoby być na wiosnę
3) jaki ewentualnie rodzaj oczyszczalni polecacie - działka ma 1,30 ha, jeden sąsiąd oddalony o 250m
4) jaki może być koszt takiej inwestycji?,
Jednak posiadanie szamba to wyjątkowo paskudna sprawa. Trzeba pilnować aby sie nie przepełniło. Gdy jest pełne to woda nie spływa tak jak wtedy gdy było puste. Tania szambiarka którą zamawiam w gminie często nawala a jak są jakies dni wolne (święta) to trzeba zamawiać z wiekszym wyprzedzeniem (do tygodnia). Jak wybieraja to nieżle daje - nie mam szybkozłączek bo i tak ci co przyjeżdżaja nie mogliby sie podłączyć. Komercyjne szambiarki biorą za wywóz
powiedz jakie to byly te szacunkowe pogotowie ciepłownicze    koszty podlaczenia do kanalizy? 5 tys? 10 tys?
Wiecej chyba nie.
Za szambo zaplacisz 4-5 tys (z montazem). Za plastikowe jeszcze drozej. Taniej bedzie jak zrobisz sam(a)...
Koszt wywozu szamba na rok to 12x130-150 zl, czyli od okolo 1500 do 1800 zl/rok.
Kanaliza kosztuje 3m^3/osobe/mc czyli jakies 15 zl, moze 20 (nie wiem, bo nie mam kanalizy, ale na pewno nie drozej). Oszczedzasz przynajmniej 100 zl/mc, 1200 - 1500 na rok.
Oplaca sie.
O wygodzie nie wspomne...
Jak masz taki wybor - zapomnij o szambie i przylaczaj sie do kanalizy.
Gdyby szambo było większe to pewnie byłoby inaczej
Podejści do budynku wykopane samemu 47 m . Trochę pracy ale koszt podłączenia spadł znacząco.

niedziela, 10 września 2017

granica

20oC wewnątrz to jednak chyba trochę mało (chociaż mi osobiście wystarcza). Co i jak się zmienia gdy przyjmie się 21oC? Moja działka jest na granicy II i III strefy (północ województwa opolskiego).że musisz się ciut bardziej starać, aby zmieścić się z tymi 10 Watami /m2A ja napiszę tylko, że jesli dom pasywny jest droższy o 30 tyś od tradycyjnego, rocznie oszczędzamy 1500 na ogrzewaniu, a dom weźmiemy na kredyt 30 lat, to prawie na pewno inwestycja nam się nie zwróci. wyobraź sobie że są lata tj początek lat 90.. budujesz dom.. a co tam będę izolował ..
teraz na gaz mnie nie stać, węgla spalam pińć ton i to przez noc do rana w silne mrozy telepie mnie z zimna.
Bo "nie opłacało" rachunek musi być długi i co najmniej 30 lat do przodu.
A biorąc kredyt- warto mieć przynajmniej część rachunków z głowy .. i tak zapłacisz z 350 kzł wyjdzie po 30 latach 800 kzł  Logiczne że z tym samym U straty są te same. Tego nie zaprzeczam bo by to była głupota. Współczynnik U nie pokazuje ile mur zje ciepła tylko ile przez niego przenika. Im grubsza ciężka konstrukcja tym więcej konstrukcja tej energii ukradnie i nie odda już później bo odda te 10cm przegrody a pożera cały mur aż do ocieplenia. Jak ściana nośna ma gr.24cm to 10cm z tego będzie brało udział w akumulacji z której się skorzysta a pozostałe 14cm pójdzie na straty. W lecie spoko bo pomoże w ochładzaniu ale w okresie grzewczym będzie wychładzać dom przez co trzeba większą moc grzewczą aby grzać. 10 cm uczestniczy w wymianie ciepła w cyklu dzień - noc. Ciepło w dzień energia dociera maks na 10 cm, zimno w noc energia jest oddawana maks wuko Warszawa  z głębokości 10 cm. Jak masz pod rząd dwa dni zimne, to energia jest pobierana np z 15 cm. To co zostało zakumulowane w całej grubości nie jest stracone jak piszesz. Jest wykorzystane w okresach, gdy dłużej jest zimno.
tak że 30 kzł .. to błąd statystyczny.
To jest wskaźnik, wolę W/K nim się lepiej operuje.. 100 W/K może być w domu 100m2 jak i 300 m2 W/K - charakteryzują tak jak silnik - ilość gram paliwa na jeden kilowat mocy.

warunki

Mieszkam w domu pasywnym, jak każdy ...
każdy z nas mieszka w domu pasywnym... bo tak naprawdę zmieniają się warunki pogodowe, klimat.
To co dobre jest dla Szczecina, nie jest już pasywne w Bieszczadach - o dziś spadł śnieg 3cm ale biało było z rana...
Nasze domy są pasywne do pewnego przedziału stopni C/ K.
Rozumiem, że te 10W/m2 to są straty, ale właściwie to liczone jak? Może na przykładzie, dom powiedzmy 100m2 (co by łatwiej liczyć) to rozumiem, że 10W/m2 * 100 m2 = 1000W = 1kW całego domu, ale to strata w jakim czasie. Ja staram się dużo czytać, ale czasami wasze skróty myślowe są dla mnie za trudne. Ewentualnie odeślijcie mnie do jakiegoś ciekawego źródła, gdzie przystępnym językiem będzie to wytłumaczone.
Co do wartości .. podstawową wartością domu pasywnego jest 10W/m2 ~!! a nie 15 kWh .. i to wciskane z pompy ciepła ..
to ma wychodzić jako Eu(energia urzytkowa .. Qhnd / Af domu ) stąd 10 W/m2 na stacji Wostok ..
da zapotrzebowanie rzędu ~100 kWh/m2 ? choć moc jest bardzo niska, to czas jest długi.
10W/m2 - z taką mocą uchodzi ciepło z domu czyli w każdej sekundzie na każdy m2 powierzchni (średnio) uchodzi 10 J energii. W domach pasywnych chodzi o to, żeby nie przekroczyć tej wartości dla temperatur obliczeniowych czyli 20 st wewnątrz i -20 na zewnątrz (temperaturę zewnętrzną przyjmuje się w zależności od strefy klimatycznej , w której znajduje się dom). Odwracając tą sytuację, w domu o takiej mocy strat (inaczej nazywa się to obciążeniem cieplnym) musisz zainstalować system grzewczy, który zdoła uzupełnić te straty. Tak więc dla domu o powierzchni 150 m2 farelka o mocy 3kW jest dwukrotnie przewymiarowana
Teraz wracając do naszych pasywniaków ..tracą one 350-500 W/K czyli już przy +15 st na zewnątrz tracą .. 1750 wat do 2,5 kW to jest tyle co pasywny przy -20.. i teraz mamy okres gdzie nasze pasywniaki kończą sezon grzewczy, raz zyski+ zyski od słońca ..
Tak że to dom do warunków zewnętrznych trzeba przyrównać ..
Pasywny ma po prostu poszerzyć zakres i zbić sezon "grzewczy" do niedługiego okresu.

poniedziałek, 2 stycznia 2017

potrzeba

Projekt jeszcze nie kupiony, ale ze względu na mpz to wydaje się właściwy kompromis. Miałem już dom, większy, i teraz wiem, że tyle m2 mi nie jest potrzebne. Kominy to tylko zostanie ten do kominka. Sporo zmieniać, to raczej kosmetyka -likwidacja komina, zmiana okien itd. Zastanawia mnie ten strop, poddasze potraktuje jako ewentualny skład rzeczy zbędnych.
Projekt indywidualny to chyba duże pieniądze? to Ci pomogę troszkę bo dzięki Twojemu projektowy i zastanawianiu się wpadł mi pomysł
na swój dom tj doświetlanie pomieszczeń.
Mała inspiracja z uczelni
Tylko w dach daje poliwęglan a w strop szybę okienną a na to daję okiennicę i robię to na poddaszu
a na zimę prowadnica i zgarnianie śniegu i teraz zbieram pomysł na to
aby to chciało tak działać jak ja teraz to widzę.
U Ciebie potrzeba kosmetyki nie jakieś radykalnej tylko pomyśleć jak co wykorzystać i
nawet to załamanie w salonie prawy środkowy bok rzutu.
Bo widzi zamierzam teraz u siebie poprowadzić okna do prawie linii gruntu a za nie do poziomu parteru "wstawić" ścianę fu.
Cel ma się grzać od słońca i dogrzewać posadzkę w salonie.
A jeszcze do okien w dachu u Ciebie przy nie zamieszkanym poddaszu będzie łatwiej...
ja muszę kombinować bo zamiast dom na stoku od południa to mam w brzegu od północy i największa elewacja jest właśnie od północy
z minimalnym skierowaniem na wschód.
Jak oceniacie można zrobić z niego energooszczędny:
- ściana zewnętrzna pustak ceramiczny 25cm + 20cm styropianu - jak w projekcie
- ewentualna zmiana wentylacji na mechaniczną z rekuperacją, może z GWC
- dać dodatkowe ocieplenie pod dachem + 10 cm styro w garażu (na ścianach od części mieszkalnej?
- CO + CWU albo gaz (piec kondensacyjny) albo ekogroch (nie wiem czy będzie taniej niż na gazie) ?
- zastanawiam się nad instalacją solarną do CWU - w projekcie dach kopertowy i 25 stopni nachylenia nie wiem czy to dobre warunki dla solarów?
- na co warto zwrócić uwagę, co usunąć, chętnie wysłucham bardziej doświadczonych separator
U Ciebie okna na elewacji "ogród" więcej tego trzeba
kominkiem myślę że obskoczył by i ogrzewanie całości i ciepłą wodę uż.
zawsze można dać wrota z wełny aby nie przegrzewało pomieszczenia pomysł tak w czasie pisania....

plan

planuję budowę domu parterowego według projektu "Dom pod jarząbem 7" 92m2. Planuję: WM (GWC- na tym myślę), CO kable grzejne, CWU bojler elektryczny, kominek (sugestia żony), ocieplenia - dużo, brak okien od północy. Dobra zwracam honor dają ten poradnik za darmo chwała mi za to !

Kiedy prawy górny róg budynku wskazuje południe (bo innego sensowengo ustawienia nie widzę) to od północy mamy
kaszanę w postaci nie wiem jak to nazwać okna z radiatorem co by więcej płacić za nic taka wizja architekta...
po grzyba to jest wszelkie takie dziwolongi won z bryły oddylatowane i po sprawie.
Moje pytania:
1. Według projektu domek ma strop w postaci płyty żelbetowej - czy zmieniać na drewniany, jak ocieplić (okleić od góry styropianem)?
2. WM - kogoś polecacie do wykonania projektu wentylacji?
3. OZC -kogoś polecacie kto może to zrobić?
4. Kominek - wiem że szczelny, jaki model w rozsądnej cenie?
5. CWU - bojler elektryczny, ale w kuchni może podgrzewacz pojemnościowy 5l?
Projekt zgodny z wyżej podlinkowanym.
W ramach wyjaśnienia.
1. Brak wystającego okna narożnego, które zastąpione zostanie "normalnym" na frontowej ścianie budynku.
2. Do kasacji ten wynalazek nad wejściem.
3. Północna ściana to ta z oknem do łazienki - okno do kasacji.
eśli "planujesz" to znaczy "kupiłeś projekt i będziesz go zmieniał", to jest szereg rzeczy, które tu warto zmienić, ale i tak będzie ciężko.
Na takim etapie i ja jestem tylko że u mnie innej opcji nie ma i być nie może jak projekt indywidualny.
Zresztą sam maczam w tym palce ... i nie widzę inaczej jak ściana ma mieć 70dych wełny to tak ma mieć.
Konstrukcja ramowo-kratowa, płyta fu na XPS plus piwnica bo dom jest w brzeg obecnie wkomponowany
to szkoda było by nie wykorzystać i zrobić sobie garaż 7x7 m np.
Nie będzie gracił działki, ludziska tam szok przeżyją bo jak to "chałupa" bez okien od drogi...
tylko że tam jest północny wschód tak 80% północny.
Wejście oryginalnie od drogi przejdzie na bok.
Zostaną wjazdy do garażu i też planuję na okres zimy wzdłuż wjazdu zapodać rozsuwany fartuch aby nie kraść "ciepła z domu
ale to się zobaczy.

To taka mała historia nie pójścia na kompromis żaden.

Bryła mnie się podoba nie powiem że nie.
Tylko dla czego ten dom jest naszpikowany kominami ? nie wiem; stare dziadki to projektują co żyją
200zł za tonę węgla i palimy !
Dobra wpadłem na pomysła waśnie escaperoom w czasie pisania, ten przypadek inspiruje do twórczego myślenia.
Masz mieć nie używane poddasze?
Doświetlić na wskroś pomieszczenia od "północy" przez dach i sufit
Jeśli to oznacza "podoba Ci się ten projekt i chcesz go kupić a potem wdrożyć", to raczej poszukałbym innego. Tym bardziej, że i tak chcesz go sporo pozmieniać. To już lepiej chyba będzie zrobić projekt od podstaw.